Najít společnou cestu: Příběh Střední průmyslové školy v Kutné Hoře

S radostí představujeme čtvrtý krátký film ze série Příběhy škol, kterou natáčíme s Viliamem Valou díky grantové výzvě Storytelling. Ze základních škol, kde jsme natáčeli dosud, jsme se přesunuli na Střední průmyslovou školu v Kutné Hoře. Škola vzdělává zhruba 560 studentů v 21 třídách a nabízí širokou škálu studijních oborů zaměřených na techniku a informatiku.

„Asi to hlavní, co Eduzměna přináší, je změna pohledu na vzdělávání. Uvědomění si, že současné děti jsou jiné, fungují v jiném světě a že i ta profesní příprava se výrazně mění,“ říká zástupkyně ředitele Anita Krulišová. „Možnosti informační, komunikační, všechno jde úplně jiným směrem, než jsme my, starší učitelé, byli zvyklí. Je prostě naprosto nutné, aby se změnil způsob výuky,“ doplňuje učitelka Dana Kohoutová.

Část zdejšího pedagogického sboru se zapojila do intenzivního tříletého programu Eduzměny Otevíráme dveře kolegiální podpoře, který podporuje a rozvíjí pedagogické lídrovství, práci s výukovými cíli nebo formativní přístup. Účastní se ho pět pedagogů, každý má k dispozici individuální mentorskou podporu, která pomáhá nově získané dovednosti uplatnit v praxi. Program vytvořil prostor pro formální i neformální sdílení škol napříč stupni, navštěvují ho totiž zástupci mateřských, základních i středních škol. „Celý ten program mě hodně nadchnul. Já jsem tam opravdu nabyla jistotu a začala jsem určitým krokům a směrům víc důvěřovat. Co jsem vnímala nejdřív jako překážku – jak se budeme sdílet, když každá učíme na jiném typu školy –, se ukázalo být obohacující,“ říká ve filmu jedna ze zapojených učitelek Alena Pazderová.

„Společné setkávání a učení se ve skupině podobně naladěných a smýšlejících kolegů dodává pedagogům energii, motivaci a chrání je před vyhořením. Učitelé otevírají své hodiny ostatním kolegům a společně svoji práci reflektují. Sami také začali působit jako mentoři svých kolegů,“ popisuje analytička Eduzměny Lucie Soukeníková. „V letošním školním roce navíc pedagogové vytvořili vlastní učící se skupinu s kolegy z dalších středních a základních škol. Pravidelně se potkávají na půdě Gymnázia Jiřího Ortena a společně přemýšlejí o tom, jak učit lépe. Propojují se tak nejen zkušenosti kolegů z jedné školy, ale hned ze tří kutnohorských středních škol,“ doplňuje Soukeníková.

Jsme tým: Příběh Základní a praktické školy Na Náměti

Související článek

Jsme tým: Příběh Základní a praktické školy Na Náměti

Spolupráce s Eduzměnou ale na kutnohorské průmyslovce neprobíhá bez problémů. Vystřídalo se tu několik průvodců a vztah některých pedagogů k současné průvodkyni i aktivitám Eduzměny je spíše rezervovaný. „V prvních letech, kdy Eduzměna měla opravdu velkou snahu zasáhnout velký počet škol, byl její nástup poměrně razantní a ne všichni kolegové to vnímali kladně, a tím pádem se vytvořila negativní reakce na pozdější, třeba i umírněnější a cílenější vstupy Eduzměny. Možná tam bych viděla, že někdy je lépe méně než více,“ vysvětluje učitelka a bývalá zástupkyně ředitele Dana Kohoutová.

Podle průvodkyně Jitky Gabašové je škola specifická tím, že zde jsou dvě úplně odlišné skupiny pedagogů. Na straně jedné učitelé technického typu, kteří kladou velký důraz na odbornou stránku výuky, na straně druhé pedagogové akademického typu, kteří vyučují teoretické a humanitní předměty. „Ti už vnímají rozdílnost dětí, které k nim přicházejí, a chtějí na to reagovat. Mění metody i obsah výuky a snaží se více předávat odpovědnost za učení na žáky. A bylo velmi těžké dostat tyto dvě skupiny k jednomu jednacímu stolu a vést je k nějakému dialogu.“

To potvrzuje také ředitel školy Josef Treml. „Mám tady hodně konzervativní učitele a zase na druhou stranu hodně liberální učitele. A musíme najít společnou cestu a to je naše vize. Můžeme tvořit jeden cíl a na tomto cíli spolupracovat všichni najednou.“

Grantová výzva Storytelling: o co vlastně jde?

V rámci uzavřené grantové výzvy nadačního fondu Abakus získalo celkem 11 organizací finanční prostředky na to, aby se spojily s profesionálními kreativci a různými formami odvyprávěly svůj příběh. Díky tomu mohou jednoduché a srozumitelné kontury získat i obtížná a komplexní témata, kterým je rozhodně také vzdělávání a jeho systémová proměna, o niž usilujeme. Více o projektu se dozvíte tady. Děkujeme nadačnímu fondu Abakus, že můžeme díky jeho podpoře naše příběhy sdílet!

Tyto webové stránky ukládají v souladu se zákony na vaše zařízení soubory, obecně nazývané cookies. Odsouhlaste prosím nastavení cookies souborů pro použití webu. Více informací zde.