Zjišťování potřeb
Covidová situace na jaře 2020 podstatně ovlivnila začátky projektu. Navzdory okolnostem se nám ale i v době lockdownů podařilo zmapovat potřeby škol v z pohledu ředitelů, učitelů, žáků i rodičů.
Co zásadního jsme zjistili?
- dětem chybí propojení výuky s praktickým životem a po přechodu na druhý stupeň základní školy ztrácí motivaci a zápal pro poznávání
- učitelé postrádají respekt a ocenění svojí práce
- ředitelé i učitelé jsou přetížení byrokracií a nemají čas na sebevzdělávání
- školy mají pocit, že spolu soutěží, většina přitom má zájem o spolupráci a sdílení
- rodiče mají od školy málo informací, jsou málo zapojení
Konkrétní kroky ke změně
O změnu usilujeme skrze konkrétní aktivity, které tematicky propojujeme. Náš tým průvodců zároveň pomáhá školám vytvářet vlastní rozvojové plány. Objevují se v nich témata jako podpora učitelů v jejich rozvoji, péče o vztahy v pedagogickém sboru, nastavení funkční komunikace s rodiči, podpora zapojování dětí nebo prohlubování spolupráce mezi mateřskými, základními a středními školami.
Příklady aktivit na Kutnohorsku

Metodická centra a další formy sdílení zkušeností
Jako klíčová se ukazuje spolupráce mezi jednotlivými školami v regionu. Učitelé mají možnost navazovat kontakty v metodických centrech nebo se inspirovat na jiných školách v rámci rotujících návštěv. Pořádáme také setkání ředitelů či letní školu pro pedagogy.

Řešíme společnou výzvu
Cílem je podpořit aktivitu dětí a umožnit jim nacházet vlastní řešení. Jednotlivé třídy se zamyslí nad tím, co by rády ve své škole změnily, a za podpory garantů a financí z Eduzměny pak mají možnost svůj nápad uskutečnit.
Minigranty pro Kutnohorsko
Grantový program podporuje spolupráci škol a organizací, zlepšování vztahů ve školách, praktické zapojení dětí do učení a rozvíjení jejich schopnosti učit se z předchozí zkušenosti či budování komunitní role školy. Celkový rozpočet výzvy je 2 miliony korun.

Týmy duševního zdraví
Od září 2021 zde působí dva mobilní týmy duševního zdraví. Fungují v nich speciální pedagožky, sociální pracovníci, psycholožky a zdravotní sestra. Zajišťují krizovou intervenci přímo na školách, prevenci a podporu duševního zdraví dětí a celkovou osvětu a vzdělávání v oblasti duševního zdraví.

Logopedie
Podporu v oblasti logopedie si vyžádaly přímo paní učitelky. Pomohla jim tzv. létající logopedka, která se vypravila do mateřských škol. V Kutné Hoře vznikla následně díky spolupráci s městem nová pozice městské logopedky.

Pomoc s dotacemi
Ředitelům pomáháme řešit také žádosti o dotaci z Operačního programu Jan Amos Komenský. Tematicky je největší zájem o využití prostředků na školního asistenta, dále pak o podporu vzdělávání pracovníků ve školách. S rozpracovanými a podanými žádostmi škol o dotace jsme již překročili 10 milionů korun.

Zapojování dětí
Chceme, aby se děti samy a aktivně zapojovaly, aby nebyly jen pasivními příjemci informací.
V rámci projektu „Lektoři do škol“ se do čtyř škol v regionu vydali externí lektoři tělesné, hudební a výtvarné výchovy. Dětem nabídli aktivity, ke kterým by se v běžných hodinách nedostaly – parkur, street dance nebo graffiti. Co se naučily, pak děti předvedly v rámci otevřených školních akademií.
Akce „30 pod 30 LIVE!“ cílila na středoškoláky. Ti si za pomoci Eduzměny sami uspořádali akci, na niž pozvali osobnosti z výběru Forbes 30 pod 30 – Kovyho a Vashka Kroutila. Proběhly prezentace, workshopy i networking. Cílem bylo podpořit mladé lidi, aby se nebáli dělat svoje vlastní projekty.