Prevence šikany a angličtina jako v call centru. Učitelé vyrazili za inspirací na ZŠ Jana Palacha

ZŠ Jana Palacha otevřela své dveře hned dvakrát – 21. března veřejnosti a o pár dní později kolegům z Kutnohorska, kteří sem přišli v rámci inspirativní návštěvy pořádané Centrem podpory vzdělávání, které společně zakládají Eduzměna a MAP Kutnohorsko. Pedagogy zaujala už samotná budova – škola má nadstandardní sportovní zázemí, jako jedna z mála v regionu je skutečně bezbariérová (má výtah), jazyková učebna je plně vybavena počítači, mikrofony a sluchátky pro všechny studenty a vnitroblok plní vyvýšené záhony.  

Část účastníků zamířila na ukázkovou hodinu postavenou na programu prevence proti šikaně KiVa. Učitelka Dagmar Schovancová se jím zde zabývá už čtvrtým rokem. Nejprve s dalšími sedmi kolegy ze školy, které program zaujal, zjišťovali vnímání šikany na škole a procházeli školeními. Poslední dva roky potom v souladu s KiVou zařazují pravidelně dvakrát za měsíc hodiny zaměřené na prevenci. 

Přítomní druháci bez problému jmenují tři základní podmínky, aby bylo dané jednání jako šikanu možné označit. „Tedy že jsou zapojeni silnější proti slabším, že se opakuje a že bývá konáno skrytě,“ opakují si. Pak sledují videa s popisem různých situací a debatují o tom, zda v daném případě jde o šikanu, nebo ne. Někdy prý Schovancová zařazuje i divadelní scénky, kdy si děti zkouší různé situace samy prožít. „Jsem s tím moc spokojená, mnohem častěji za mnou teď chodí, když je něco trápí nebo když vidí nějakou situaci, která jim přijde riziková,“ říká učitelka. „Když se o těch věcech bavíme průběžně, předejdeme tomu, aby eskalovaly,“ dodává. 

Část účastníků navštívila hodiny postavené na spolupráci v první a druhé třídě a někteří zavítali také do jazykové učebny. Tam osmáci za pomoci aplikací Kahoot a Wordwall plnili různá cvičení. Trénink podmiňovacího způsobu jim okořenila práce ve skupinkách, aniž by museli udělat jediný pohyb směrem k parťákům napříč učebnou – spároval je totiž program Omneo Visor. Ten umožňuje propojit sluchátkové sety napříč učebnou a nechat žáky vzdáleně pracovat se spolužáky. Učitel může poslouchat jednotlivce či skupinky a také kontrolovat, zda mají děti na počítači zapnuté opravdu to, co mají mít. Petra Špillerová nástroj používá i na nácvik čtení. „Je to dobré pro žáky, kteří se stydí číst před třídou,“ chválí si angličtinářka. Jazykovou učebnu používá druhý rok a střídá ji s běžnými místnostmi. Omneo Visor jí navíc pomáhá soustředit se na jednotlivé žáky. „Když je tu hlučněji, přes sluchátka snadněji ostatní odfiltruji,“ dodává učitelka. A spokojení jsou i osmáci. „Je to cool, fajn změna, strávit celou angličtinu u počítače,“ shoduje se klučičí skupinka.

Česko-slovenská inspirace ve vzdělávání – návštěva v ZŠ Zruč nad Sázavou

Související článek

Česko-slovenská inspirace ve vzdělávání – návštěva v ZŠ Zruč nad Sázavou

Postřehy z hodin účastníci inspirativní návštěvy, složení tentokrát zejména z učitelů ze ZŠ Žižkov, ZŠ Suchdol, ZŠ Nové Dvory a ZŠ Malešov, sdíleli s ostatními. „Bylo to osvěžující,“ pochvaluje si Jitka Smejkalová z novodvorské základky. „A bylo fajn i povídat si jen tak s ostatními, člověka uklidní slyšet, že některé věci jako inkluze jsou výzvou všude,“ říká prvostupňová pedagožka. 

ZŠ Jana Palacha letos slaví 40 let od svého založení a zve na řadu akcí spojených s výročím. Podrobnosti najdete zde.

Tyto webové stránky ukládají v souladu se zákony na vaše zařízení soubory, obecně nazývané cookies. Odsouhlaste prosím nastavení cookies souborů pro použití webu. Více informací zde.