Příběhy

Tady najdete příběhy lidí, kteří jsou do projektu zapojení i rozhovory se zajímavými osobnostmi, kterých se naše úsilí o změnu týká. Chceme totiž, abyste mohli Eduzměnu vidět jejich očima. A nechybí ani reportáže o událostech, kterými měníme vzdělávání k lepšímu.

Pracovat s učebnicí? To by byla nuda

Po chodbách křesetické malotřídky na Kutnohorsku se za běžných okolností prohání šestačtyřicet dětí. Teď jsou prázdné a tiché. Stoupám po dřevěných schodech školy, která uvnitř vypadá, jakoby se tu zastavil čas...

Dokud nezměníme myšlení, školství nebude jiné

Lucie Plešková je ženou, která stála u zrodu Eduzměny, jež jí už rok a půl zásadním způsobem ovlivňuje život. „Jsme průkopníci, děláme naprosto unikátní práci,“ říká.

Ředitelka: Musíme si přiznat problémy a nelhat si

Ivana Stará myšlenkou Eduzměny svým způsobem opravdu žije. Její škola teď prochází první fází, velmi podrobnou sondou, která má rozkrýt skutečné problémy jednotlivých škol a najít řešení na míru. „Řeknu vám osobní věc. Jsem ve školství od roku 1994 a poprvé mi připadá, že někdo myslí změnu opravdu vážně.“

Máme unikátní příležitost udělat velkou změnu

Příběh Kamily Drtilové je plný nečekaných a odvážných cest, v nichž vzdělávání mělo hlavní roli. Milovala český jazyk, dostala se na svou vysněnou školu, aby nakonec přehlcená vědeckými detaily odešla do francouzských Alp, kde se učila mluvit cizí řečí odposlechem, jako dítě.

Dítě není žádná nádoba, kterou musíme naplnit

Když jsem poprvé potkala Lenku Eckertovou, ředitelku Nadace RSJ, zaujala mě svým velmi jemným, ale pevným projevem. Ještě před pár měsíci by někdo mohl považovat téma, které přináší, za okrajové – jak se děti ve škole cítí, co potřebují a zda mají ke vzdělávání vytvořený bezpečný prostor. Teď po koronakrizi je jasné, že půjde o jedno ze zásadních témat.

Muž, který chce posunout české školství

Aby si něco zapamatoval, musel to prožít. Postupně pochopil, že škola nenabízí to, co většina dětí potřebuje. Prožitek. A tak začal přemýšlet, jak může změnit systém. Přečtěte si rozhovor s ředitelem Nadačního fondu Eduzměna Zdeňkem Slejškou.

Učiva může být až o půlku méně. Už za tři roky

„Už to zkrátka není o tom, že napíšu něco na tabuli a další hodinu z toho žáka vyzkouším,“ říká v rozhovoru pro Eduzměnu ředitel kanceláře ministra školství Jaromír Beran.

Co přinesla českému školství koronakrize? Obnažené problémy i šance

Přebujelé školní osnovy, dramatické rozdíly v kvalitě českých škol, nerovnost ve vzdělávání a přetíženost části ředitelů, kterým chybí manažerské dovednosti.