Eduzměna není jen souborem aktivit, ale promyšleným systémem, který stojí na pevných základech světové evaluace a sociologie. Náš přístup vychází z integrovaného rámce Huey-Tsyh Chena, který rozlišuje dvě zásadní roviny: Model změny (PROČ a JAK to vede k výsledkům) a Model akce (CO přesně děláme).
Proč a jak změna probíhá (Model změny)
Model změny představuje logiku, proč naše práce vede k dlouhodobým výsledkům. Neřešíme izolovanou pomoc jedné škole, ale budujeme „živý ekosystém“ na základě vědecky ověřených principů systémové změny.
Naše teorie předpokládá souběžnou a vzájemně propojenou změnu ve čtyřech rovinách:
- Individuální (např. u ředitelů, pedagogů, rodičů): Vycházíme z konceptu RAA (Role, Activity, Agency – role, aktivita a pocit odpovědnosti za změnu), který popisuje, jak se aktéři proměňují na základě reflexe, vztahů a nových zkušeností.
- Skupinová/profesní: Spoléháme na Teorii difúze inovací (Diffusion Theory), kde změna začíná u malých skupin „inovátorů“ a šíří se prostřednictvím důvěry mezi kolegy, ne příkazem shora.
- Organizační/kulturní: Cílem je proměnit školu v „učící se organizaci“ podle modelu OECD (Kools a Stoll), kde ředitel je pedagogickým lídrem, chyby slouží k poučení a tým sdílí společnou vizi (koncept SLO – School as a Learning Organisation).
- Regionální/ekosystémová: Nejnižší úroveň systémové změny. Zde budujeme region jako adaptivní systém. Vycházíme z přístupu Human Learning Systems (HLS), který říká, že v komplexním světě se systém rozvíjí jen tehdy, když aktéři sdílejí účel, učí se navzájem a budují důvěru.
Co se v regionu děje (Model akce)
Tuto komplexní změnu v praxi realizuje Model akce (CO), který představuje celý „implementační ekosystém“ intervence.
Je definován jako komplexní, flexibilní, a přesto soudržný rámec pro učení celého regionu a všech cílových skupin v něm (vedení škol, učitelé, zřizovatelé, rodiče, děti a podpůrné profese), který postupně přechází od individuálních aktivit k regionálním strukturám.
Klíčovým prvkem implementace je tým regionálních průvodců (v rámci CPV), který:
- mapuje potřeby škol a vnímá je v kontextu celého regionu
- propojuje ředitele, učitele i zřizovatele
- koordinuje pomoc tak, aby cílila přesně tam, kde je potřeba
Implementující organizace (NFE) a realizační tým (CPV) zde pracují se souborem partnerů v konkrétním kontextu daného regionu, přičemž jejich činnost je řízena filosofií HLS. Model akce tak zajišťuje, že naše aktivita je v souladu s naší vizí změny.



